Ofte stilte spørsmål om installasjon av OnePlace

Spørsmål vedr tilkobling

  • Hvorfor er det to SAT-innganger på dekoderen?

    Fordi noen har to kabler som bruker universalsignal. Dette gjelder kunder som har gammelt utstyr. I dag bruker vi kun Single Cable.

  • Jeg har bare en satellittkabel, hvilken SAT-inngang kobler jeg den til?

    Du skal alltid bruke Sat 1. Vær obs på at Sat 1 på de nye dekoderne er plassert ytterst til venstre når du ser på dekoderen fra baksiden.

  • Hva betyr optical audio out?

    Optical audio out er en digital lydutgang. Optical betyr at lydanlegget ditt støtter optisk audio. Hvis du har hjemmekinoanlegg med optisk audio, kan du koble anlegget til denne utgangen. Sjekk om ditt lydanlegg har optisk audio, det skrives ofte som S/Pdiff bak på anlegget.

  • Når bruker jeg audio out?

    Audio out er en analog lydutgang som du bruker dersom du har et lydanlegg som kun støtter analog lyd. I noen tilfeller, for eksempel dersom du vil koble til et stereoanlegg, kan det hende at du trenger overgang fra en såkalt minijack til phonoplugger. 

  • Når bruker jeg USB-kontakt?

    USB-kontakten på OnePlace er ikke aktivert i dag.

  • Jeg får ikke bilde på skjermen når jeg kobler til mitt nye hjemmekinoanlegg?

    Nye hjemmekinoanlegg/stereoanlegg støtter ofte 4K (Ultra HD). Det betyr at du også må ha en TV av nyere dato, som også støtter 4K, for å få anlegget til å fungere med OnePlace. OnePlace støtter 4K, det er dine enheter hjemme som må «snakke sammen».

    Dersom din TV støtter 4K, så vil ditt gamle stereoanlegg fungere uansett om anlegget støtter 4K eller ei. Problemet oppstår når hjemmekinoanlegget støtter 4K, mens TV-en ikke gjør det.

    Merk! Noen nyere hjemmekinoanlegg har egne HDMI-innganger uten 4K. Bruk en slik hvis du har en TV som ikke støtter 4K.

     

  • Velkomstbildet vises ikke selv om jeg har ventet lenge. Hva er feil?

    Det skyldes trolig at du har valgt feil HDMI-inngang på TV-en. Gå til «Source» med fjernkontrollen og bruk den HDMI-inngangen du har valgt til OnePlace.

Spørsmål vedr innstillinger og software

  • Hvor kan jeg endre innstillinger for dekoderens strømsparing?

    Dette gjør du ved å trykke på ​«Innstillinger».

  • Hvordan aktiverer jeg Dolby?

    1. Trykk Canal Digital blå knapp
    2. Velg «​Innstillinger» øverst til høyre i hovedmenyen på TV-skjermen
    3. Bla med hjulet til Canal Digital-innstillinger
    4. Velg «Lyd og undertekster»
    5. Endre fra Stereo til «Lyd på flere kanaler»

  • Hvorfor kan jeg ikke hoppe over en oppdatering?

    Hvis du ikke gis muligheten til å hoppe over en oppdatering, så skyldes det at oppdateringen er obligatorisk og må gjennomføres for at systemet skal virke.

  • Jeg er svensk og bor i Norge. Kan jeg velge svensk som språk i Norge?

    Er du svensk og bor i Norge, kan du velge svensk. Du kan velge det språket du ønsker, blant alle språk vi tilbyr.

  • Min Bluetooth-enhet vil ikke koble seg til OnePlace, hva gjør jeg?

    Dersom din Bluetooth-enhet ikke vil koble seg til din OnePlace, prøv feilsøking på denne måten:

    1. Sjekk at din eksterne Bluetooth-enhet er i tilkoblingsmodus (les brukerveiledning for enheten eller finn den på internett).
    2. Slå av Bluetooth på din enhet, og på igjen. Gjenta punkt a), og forsøk å tilkoble på nytt.
    3. Koble dekoderen fra strøm i 10 sekunder, koble til igjen. Forsøk å tilkoble på nytt.
    4. Sjekk om din Bluetooth-enhet kobler seg til andre enheter, som telefon eller nettbrett. Forsøk å tilkoble på nytt.
    5. Hvis din Bluetooth-enhet kobler seg til andre enheter; tilbakestill din OnePlace til fabrikkinnstillinger.
    6. Hvis din Bluetooth-enhet ikke kobler seg til andre enheter; sjekk at software for tilbehøret ditt er oppdatert. Dette sjekker du ved å følge leverandørens instruksjoner.

  • Må jeg oppdatere software selv?

    Nei. Oppdateringer skjer automatisk.

  • Oppdateringen av software tar lang tid. Hva bør jeg gjøre?

    Dette skyldes antagelig dårlig internettforbindelse til OnePlace. Vurder om du trenger teknisk hjelp fra din internettleverandør for å få bedre internettdekning til OnePlace der den er plassert.

    Det kan hjelpe å flytte OnePlace nærmere f.eks. din ruter, dvs. nærmere tilkoblingspunktet for ditt internett. Hvis det er for stor avstand eller for mange hindringer mellom din OnePlace og ditt tilkoblingspunkt for internett, så må du enten flytte OnePlace nærmere eller kontakte din internettleverandør for å få hjelp til å gjøre endringer for tilkoblingspunktet. Problemer med internett-tilkobling oppstår først og fremst når du bruker Wi-Fi.

Spørsmål vedr satellittsignaler

Spørsmål vedr å koble OnePlace til internett

  • Hvordan kobler jeg OnePlace til internett?

    Under installasjon vil du bli bedt om å velge Wi-Fi-nettverk. Alternative nettverk vil da dukke opp. Finn ditt, og angi passordet ditt hvis nettverket er lukket.

  • Hva gjør jeg når jeg ikke husker nettverksnavnet (SSID) eller passordet mitt?

    Allente leverer ikke internett-tjenester, men vanligvis finner du nettverksnavn og passord på undersiden av ruteren din.

    Dersom du har andre problemer knyttet til nettverk eller interntt-tilkobling, anbefaler vi at du tar kontakt med internettleverandøren din. 

  • Er det best å koble til internett med kabel eller er Wi-Fi like bra?

    Kabel er en mer pålitelig tilkobling, og vil være mer stabilt og raskere. Wi-Fi er enklere, og i de aller fleste tilfeller vil det ikke være så stor forskjell. Hvis noen belaster nettet veldig mye, kan hastigheten gå ned.

  • Hvordan endrer jeg fra Wi-Fi til kabel for tilkobling til internett?

    Alt du trenger er å koble til internettkabelen der du ser utgangen for internett på baksiden av dekoderen. Dekoderen vil da automatisk bruke kablet tilkobling.

  • Jeg har bare mobilt bredbånd der jeg bor, virker det med OnePlace?

    Ja, hvis du har tilstrekkelig hastighet på abonnementet ditt og nok inkludert data. Dette er blant annet avhengig av trafikk til det koblingspunktet som internettleverandøren bruker for din tilkobling. Vi anbefaler vanlig internettkobling. Husk at du kan bruke OnePlace uten internett også, hvis du ikke har internett, eller hvis nettet er dårlig der du kobler den opp.

  • Jeg opplever problemer med internett-tilkoblingen til OnePlace. Hva gjør jeg?

    Dette har med internettet ditt å gjøre. Det kan hjelpe å flytte OnePlace nærmere ruteren din, altså nærmere tilkoblingspunktet for internettet ditt. Hvis det er for stor avstand eller for mange hindringer mellom OnePlace og tilkoblingspunktet, må du enten flytte OnePlace nærmere, eller kontakte din internettleverandør for å få hjelp til å gjøre endringer for tilkoblingspunktet.

    Problemer med internett-tilkobling oppstår først og fremst når du bruker Wi-Fi. Du kan også bruke OnePlace uten internett, da velger du brukerveiledningen som heter OnePlace uten internett.

  • Hva hvis jeg har endret passord til mitt nettverk?

    Passordet til ditt internett finner du vanligvis på undersiden av ruteren din. Hvis ikke, må du kontakte din internettleverandør.

  • Jeg vil skifte til et annet nettverk, hvordan gjør jeg det?

    Gå til Wi-Fi-innnstillinger for å se listen over alle tilgjengelige nettverk. Velg nett og skriv inn passord, dersom dette kreves. Velg «Koble til».

  • Hva er minimum internetthastighet for å bruke OnePlace?

    Du trenger minimum 5-Mbit internetthastighet for å bruke OnePlace på nett. De fleste har i dag nødvendig internetthastighet. Hvis du generelt er fornøyd med dagens hastighet, du så har du sannsynligvis den hastigheten du trenger for OnePlace. Og hvis du har for dårlig nett, kan du også bruke OnePlace uten å koble den til nett. Da følger du brukerveiledningen som heter OnePlace uten internett, som har en litt annen installasjonsprosedyre enn denne brukerveiledningen som er for deg som vil koble til nett.

    PS: Hvis du allerede strømmer innhold fra NRK, kan du også strømme innhold på OnePlace, da har du med andre ord den internetthastigheten du trenger.

  • Hvordan kan jeg sjekke internetthastighet?

    Du kan sjekke internetthastighet med mobiltelefonen din, men undersøk først at mobilen er tilkoblet det nettet du vil sjekke hastigheten for.

    Du kan laste ned appen «Speedtest Ookla», som umiddelbart vil sjekke hastigheten og gi deg resultatet på mobilskjermen din. Eller du kan søke «speedcheck» på Google, hvor du vil finne anbefalinger for ulike apper og nettsider som sjekker internetthastighet og gir deg resultatet med en gang.

    Dersom din internetthastighet er 5-Mbit eller høyere, vil OnePlace fungere bra på nett.