Montør på besøk

Paraboljustering - info

Her har vi samlet mange spørsmål en del stiller seg angående paraboljusteringen vi gjennomfører for tiden.

Generelle spørsmål

  • Hva er paraboljustering?

    Viasat og Canal Digital har fusjonert og det nye selskapet heter Allente. De to selskapene sender i dag TV via to ulike satellitter. Som ett nytt felles selskap vil vi i fremtiden sende TV-signaler fra en og samme satellitt. Derfor vil vi komme hjem til deg for å justere parabolantennen til ny, riktig kurs. Vi må justere parabolen din for at du ikke skal miste TV-signalene. Med besøk av vår dyktige, erfarne montør vil du fortsatt få stabile, gode TV-signaler.
    Dette er selvsagt helt kostnadsfritt for deg.

  • Hvorfor må parabolantennen justeres?

    Viasat og Canal Digital har fusjonert og det nye selskapet heter Allente. De to selskapene sender i dag TV via to ulike satellitter. Nå vil vi samle oss om én og samme satellitt. Derfor vil vi besøke våre kunder for å sikre at parabolantennen justeres til ny, korrekt kurs. Vi vil gjøre dette for deg for å sikre at du får stabile, gode TV-signaler når vi skifter til den nye satellitten.  

    Når vi besøker deg  vil du i tillegg få en kostnadsfri service, hvor vår montør vil gå over utstyret ditt fra Viasat for å sikre at det virker som det skal.   

    Alt dette gjør vi kostnadsfritt for våre kunder, og du får 12 måneders garanti  på jobben vi gjør. Det betyr at du må melde fra om feil senest 12 måneder etter at installasjonen er gjennomført. Du må ikke ha rørt installasjonen selv. Dersom skade som skyldes vær (storm, snøras, lynnedslag osv.) dekkes av forsikring, gjelder ikke vår garanti.

  • Når vil dette skje?

    Vi vil justere din parabol i løpet av 2021. Vi vil kontakte deg i god tid i forkant for å avtale tid for besøket.

     

  • Vil dette koste noe?

    Nei, paraboljusteringen er selvsagt kostnadsfri for deg. Du vil også du får 12 måneders garanti  på jobben vi gjør.  Det betyr at du må melde fra om feil senest 12 måneder etter at installasjonen er gjennomført. Du må ikke ha rørt installasjonen selv. Dersom skade som skyldes vær (storm, snøras, lynnedslag osv.) dekkes av forsikring, gjelder ikke vår garanti.

  • Hvilke fordeler vil jeg som kunde få av paraboljusteringen?

    En dyktig, erfaren montør vil justere parabolen din, optimalisere TV-signalene og sikre at dette utføres helt korrekt. Montøren vil også gå over utstyret for å sikre at alt er i topp stand. Du vil også få 12 måneders garanti på denne servicen som er inkludert, i tillegg til paraboljusteringen.  Det betyr at du må melde fra om feil senest 12 måneder etter at installasjonen er gjennomført. Du må ikke ha rørt installasjonen selv. Dersom skade som skyldes vær (storm, snøras, lynnedslag osv.) dekkes av forsikring, gjelder ikke vår garanti.

  • Vil dette innebære noen endringer i abonnementet mitt?

    Nei, det vil ikke bli noen endringer i abonnementet ditt. Du vil fortsette med samme abonnement og pris som før.

  • Vil jeg få annet eller nytt innhold som en følge av dette?

    Det vil ikke bli noen endringer i abonnementet ditt, men når parabolen din har blitt justert vil et stort antall kanaler i vårt utvalg blitt oppgradert fra SD-kvalitet, til HD-kvalitet. Dette vil si at disse kanalene vil vises i bedre kvalitet enn tidligere. Noen kanaler, som kun har vært tilgjengelig med en internett-tilkoblet boks, vil nå sendes direkte via satellitt.

    Følgende kanaler går fra SD til HD, eller fra internettsendte HD- til HD-kanaler via satellitt:

    • Discovery HD (N)
    • DR2 HD
    • Eurosport 1 HD (N)
    • FEM HD
    • Kunnskapskanalen HD
    • Nat Geo HD (N)
    • SVT Barn HD
    • SVT24 HD
    • TV2 Livsstil HD
    • Visjon Norge HD
    • VOX HD

    Følgende kanaler går fra internettsendte kanaler til SD-kanaler via satellitt:

    • Matkanalen (kanalplass 221)
    • Al Jazeera (kanalplass 269)

    Følgende kanaler finnes nå både som internettsendte HD-kanaler, samt som SD-kanaler via satellitt:

    • National Geographic Wild (HD)
    • CNBC (SD)
    • Sky News (SD)

  • Når kommer montøren til meg?

    Montøren vil kontakte deg for å avtale tid.

  • Jeg kan ikke være hjemme til avtalt tid, hva gjør jeg?

    Hvis du ikke kan være hjemme til avtalt tidspunkt, er det viktig at du kontakter montøren og avtaler et nytt tidspunkt. Du finner telefonnummeret til din montør i SMSen fra montøren som bekrefter tidligere avtalt tidspunkt.

  • Hva skal dere egentlig gjøre når dere kommer på besøk?

    Vi vil justere parabolantennen til riktig kurs. Det er nødvendig for at du skal få TV-signaler. I tillegg vil montøren gå over alt utstyret og sikre at alt er oppdatert og virker perfekt og har oppdatert software.

  • Jeg har begrenset utsikt til satellitten Thor og har ikke mulighet for å justere parabolen, hvilke alternativer har jeg?

    Justering av parabolen er nødvendig for å kunne motta TV-signaler fra satellitten i fremtiden. Hvis det er spesielle forhold som gjør det umulig å justere parabolantennen hos deg vil vi gjerne at du kontakter kundeservice for å diskutere alternativer.

  • Kan jeg gjøre jobben selv?

    Nei dessverre, for å garantere optimalt signal og høy kvalitet er det viktig at en dyktig, erfaren montør gjennomfører paraboljusteringen og går over utstyret for å sikre at alt er i topp stand og med oppdatert software. Alt dette er selvsagt kostnadsfritt for deg.

  • Jeg har forsøkt å endre adresse og kontaktinformasjon på websiden, men det gikk ikke. Hva gjør jeg?

    Søk hjelp fra Chat-bot, klikk på det oransje ikonet nederst på høyre side på skjermen her. Hvis du ikke får svar på det du lurer på, er du velkommen til å ringe Kundeservice på 915 06 070.

  • Informasjon om Covid-19

    Vi følger myndighetenes retningslinjer for Covid-19 for å ivareta vår og deres sikkerhet. Derfor er det også viktig at vi får beskjed hvis du eller noen i deres husstand skulle bli syke i forkant av besøket, slik at vi kan finne en ny dato.

    • Vi unngår håndhilsning
    • Vi holder minst 1 meter avstand
    • Vi desinfiserer hender i det vi ankommer
    • Vi må takke nei til tilbud om kaffe, vann o.l. under besøket
    • Vi tar ikke på flater innendørs annet enn TV-boksen og øvrig utstyr om det kan unngås
    • Vi bruker munnbind dersom våre kunder ønsker det
    • Vi bruker engangshansker dersom våre kunder ønsker det

  • Hvilke retningslinjer følger dere for å sikre mine private opplysninger?

    Her kan du lese hvordan vi behandler dine personopplysninger: vår personvernpolicy

  • Jeg vil snakke med Kundeservice om spørsmål jeg ikke finner svar på her, hvordan kommer jeg i kontakt?

    Søk hjelp fra Chat-bot, klikk på det oransje ikonet nederst på høyre side på skjermen her. Hvis du ikke får svar på det du lurer på, er du velkommen til å ringe Kundeservice på 915 06 070.